Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’
Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.
De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.
Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.
Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.
De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.
Niet nieuw
Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.
Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.
Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).
Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
41
Een flinke regenbui beïnvloedt de actieradius van elektrische auto's nog meer dan gedacht
-
Let hierop als je een auto wilt importeren uit Duitsland
Duitsland is groot en telt enorm veel auto’s. Geen wonder dat veel tweedehands auto’s uit dat land worden gehaald. Met dit stappenplan weet je precies wat je moet doen wanneer je een auto uit Duitsland wilt importeren. -
Brandstof besparen door hypermilen: zo doe je dat
Wanneer hoge brandstofprijzen automobilisten het leven zuur maken, halen sommige chauffeurs alles uit de kast om zo ver mogelijk te rijden op elke liter benzine of kilowattuur stroom. Dit fenomeen noemen we hypermilen. Maar wat is dat precies en hoe doe je het? -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Water uit je uitlaat? Waarom deze Toyota Mirai zo zeldzaam is (en blijft)
Toyota is – samen met Hyundai – de enige autofabrikant waar je een personenauto met een brandstofcel kunt kopen. Het Japanse merk is zelfs al toe aan de tweede generatie van de Mirai, een middelgrote waterstofauto met veel bijzondere techniek aan boord. Het nieuwe model blijkt veel beter dan zijn voorganger, maar desondanks zal hij – in ieder geval voorlopig – een zeldzame verschijning blijven. -
Schoonmaaktip
Geen airco nodig: Marja Middeldorp deelt haar beste technieken voor verkoeling binnenshuis
Terwijl het kwik buiten stijgt, loopt ook binnenshuis de temperatuur op. Voor wie snakt naar verkoeling zonder airco, deelt Marja Middeldorp, met ervaring uit het hete Saoedie-Arabië en Abu Dhabi, haar acht beste tips om het hoofd koel te houden.
-
PREMIUMWat zegt de wetenschap
Autorijden op waterstof is niet zo groen als we vaak denken
-
-
-
PREMIUMKEIVERLIEFD OP MIJN AUTO
Arie haalde zelfs het dak van zijn Jeep, maar nu is de terreinwagen weer als nieuw: ‘1,5 jaar gesleuteld’
Eigenlijk is-ie van zijn zoon, maar dat weerhoudt Arie van Zoeren er niet van de Jeep Wrangler af en toe mee uit te nemen voor een ritje. Dat privilege heeft de Amersfoorter ook wel verdiend, aangezien hij de terreinwagen volledig eigenhandig opgeknapt heeft.Amersfoort -
auto-expert92
Buitenlandse automobilist betaalt in Nederland niets voor het gebruik van onze wegen, kan dat niet anders?
Wie met de auto naar het buitenland rijdt, wordt in veel landen geconfronteerd met tolwegen of verplichte vignetten. Lezer Bert Wubbolts vraagt zich af waarom de Nederlandse wegen voor buitenlandse automobilisten nog altijd gratis zijn. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Met een T-shirt zet influencer zelfrijdende auto’s stil in VS
-
Delftse studenten verbreken record van Toyota: 1196 kilometer lang rijden op waterstof
Studenten van de TU Delft hebben 1196 kilometer afgelegd in een waterstof-elektrische auto op één tanklading. Daarmee is een eerder record van autofabrikant Toyota verbroken. De rit duurde 36 uur lang. -
-
PREMIUM140
Ze zijn er weer, muggen! Stekker en citronella werken niet, maar dit ‘ouderwetse’ middel wel