Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’
Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.
De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.
Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.
Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.
De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.
Niet nieuw
Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.
Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.
Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).
Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert60
Met je benzineauto bij een laadpaal parkeren, mag dat?
-
Delftse studenten verbreken record van Toyota: 1196 kilometer lang rijden op waterstof
Studenten van de TU Delft hebben 1196 kilometer afgelegd in een waterstof-elektrische auto op één tanklading. Daarmee is een eerder record van autofabrikant Toyota verbroken. De rit duurde 36 uur lang. -
Kwart van alle bestelauto’s mag volgend jaar groot aantal binnensteden niet meer in
Bijna een kwart van alle bestelauto’s in Nederland mag vanaf volgend jaar een groot aantal binnensteden niet meer in, omdat ze te vervuilend zijn. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van eigen onderzoek. -
PREMIUM141
Ze zijn er weer, muggen! Stekker en citronella werken niet, maar dit ‘ouderwetse’ middel wel
Een paar lekkere dagen, en het aantal muggen lijkt meteen toe te nemen. Op Muggenradar wordt er ‘heel veel overlast’ gemeld. Niks irritanter dan die zoemende insecten in je slaapkamer, om nog maar niet te spreken over de jeuk na een beet. Voor wie rustig wil slapen, zijn talloze middelen op de markt. Maar welke zorgen nou écht voor een mugvrije nachtrust? ,,Onze lichaamsgeur is een soort kruimelspoor dat de mug volgt om ons te vinden.” -
test
Waarom de nieuwe Skoda Kodiaq nog steeds de beste gezinsauto is
De grote Skoda Kodiaq is de ultieme auto voor het doorsnee Nederlandse gezin. Nu is er de tweede generatie van deze SUV, al dan niet met stekker. Helaas blijven we verstoken van de fijnste variant.
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Water uit je uitlaat? Waarom deze Toyota Mirai zo zeldzaam is (en blijft)
-
-
-
16
Weten of je nieuwe tweedehands auto een keer schade heeft gehad: hier moet je op letten
Als je op zoek bent naar een tweedehandsauto, wil je weten wat het verleden van de auto is. Vooral eventuele schades zijn van belang, want die kunnen belangrijke gevolgen hebben. Hoe weet je of een auto schade heeft gehad? -
PREMIUMMijn allessie
Toen zijn stoomtrekker stuk ging, belde Olav de ANWB: ‘De telefoniste snapte er niks van’
In de kelder onder het ouderlijk huis van Olav Schaeffer (61) reden oude Haagse trams af en aan - miniaturen uiteraard. Zijn vader was modelbouwer en gecharmeerd van alles op en rondom het spoor. Naar eigen zeggen kan het niet anders dan dat die jeugdherinneringen hem samenbrachten met zijn Engelse stoomtrekker uit 1920.Westland, Den Haag
-
auto-expert100
Buitenlandse automobilist betaalt in Nederland niets voor het gebruik van onze wegen, kan dat niet anders?
-
Ouderwetse trommelremmen in moderne elektrische auto: roest krijgt minder kans, maar er is nóg een voordeel
Elektrische auto’s staan bovenaan als het gaat om technologische ontwikkelingen, maar toch zijn ze vaak voorzien van vreemde ‘dichte’ velgen en soms zelfs van ouderwetse trommelremmen. Hoe komt dat? -
-
PREMIUM
Bankpassen allemaal vervangen: betalingen zonder iDeal mogelijk