In een school verbruikt men veel energie. In een schoolgebouw zijn er dagelijks heel veel leerlingen die veel bewegen in het gebouw. Deze beweging wordt nu slechts met een doel gedaan; de leerlingen verplaatsen zich van de ene plek naar de andere. Mogelijk kon deze energie voor meer doeleinden ingezet kunnen worden. Per slot van rekening verbruiken leerlingen dan ook veel energie.
Het gebouw zou ook zelfvoorzienend kunnen zijn als er slim wordt omgegaan met het regenwater. Dat is nu meestal nie
Locatie
Plaats
Landgraaf
School
Charlemagne college
Deelnemers
Klas
2 Havo
Groepsnaam
Move4Energy
Groepsleden
Femke, Mitchel en Shanya
Naam docent
Diana Wijnen
Project
Thema
Milieu & ruimte
Probleemstelling
In een school verbruikt men veel energie. In een schoolgebouw zijn er dagelijks heel veel leerlingen die veel bewegen in het gebouw. Deze beweging wordt nu slechts met een doel gedaan; de leerlingen verplaatsen zich van de ene plek naar de andere. Mogelijk kon deze energie voor meer doeleinden ingezet kunnen worden. Per slot van rekening verbruiken leerlingen dan ook veel energie.
Het gebouw zou ook zelfvoorzienend kunnen zijn als er slim wordt omgegaan met het regenwater. Dat is nu meestal nie
Oplossing
In ons project is er gedacht aan een trappenhuis waar sensoren in de trappen verwerkt zijn. Elke keer wanneer leerlingen zich van de ene naar de andere verdieping verplaatsen zullen de trappen een (bijna niet voelbare) beweging maken. Deze beweging kan omgezet worden in energie.
Ook het regenwater kan in de regenpijpen, nu anders vormgegeven aan de binnenkant, radertjes in beweging zetten. Deze beweging kan ook weer slim gebruikt worden binnen het schoolgebouw.