het vervoer tegenwoordig, maar ook in de toekomst kost veel energie.
-energie wordt duurder
-niet genoeg energie op voorraad
-we willen geen kolen/kerncentrales meer hebben, omdat het milieu vervuilt.
Wij beginnen bij het vertrek en dragen bij aan een oplossing
Locatie
Plaats
Sneek
School
Bogerman
Deelnemers
Klas
2 TN2
Groepsnaam
Hallo Jumbo
Groepsleden
Rinze Bruining, Hylke van der Zande, Bouwe Behnen
Naam docent
W. van der Pol
Project
Thema
Gebouwen
Probleemstelling
het vervoer tegenwoordig, maar ook in de toekomst kost veel energie.
-energie wordt duurder
-niet genoeg energie op voorraad
-we willen geen kolen/kerncentrales meer hebben, omdat het milieu vervuilt.
Wij beginnen bij het vertrek en dragen bij aan een oplossing
Oplossing
Ons uitgewerkt idee is die bij de categorie gebouwen hoort, het is een treinstation dat stroom opwekt voor de treinen door middel van
verschillende systemen; 1. perron met drukvloer als je hier opstaat dan gaat de tegel van het perron een heel klein beetje omlaag, dat gaat dan naar een tandwiel dat draait, en wat draait kan elektriciteit opwekken.
2. Op het dak zitten zonnepanelen en zonnepanelen wekken ook elektriciteit op.
3.Er is een paal waar draadjes tussen zijn gespannen als de draadjes door de wind gaan trillen wekken ze energie op
4. De trein kan ook energie besparen bij het optrekken.
Als de trein afremt spant een veer zich op. Als de trein stil staat, staat er een hoge spanning op de veer wanneer de trein gaat rijden laat de veer zijn kracht los en de trein gaat naar voren. Deze veer bespaart veel energie, omdat bij het optrekken de meeste energie nodig is.
Hoeveel wekt het op?
Als je nou het station Amsterdam neemt, die per dag meer dan 300.000 in- en uitstappers per dag heeft. Als je iemand neemt die ongeveer 70 kilo weegt (iets minder dan de gemiddelde nederlander), dan kun je per stap 0,2916 watt stroom opwekken. Dus als je de rekensom maakt wat er gemiddeld per uur aan reizigers zijn is dat 12.500 per uur. Het lopen van de ingang naar een trein is gemiddeld 50 meter, een persoon maakt stappen van 80 cm. Dan maakt hij 62,5 stappen. Dus 300.000 x 0.2916 x 62,5 =5.467.500 watt = 131.220 kw per dag = 5.467 kwh. Dat is meer dan een (normale) trein die Stroom nodig heeft. Een trein heeft zo’n 500 kwh nogig om te accelereren met de veer is dat de helft minder dus 250 kwh. Dus dan heb je genoeg stroom om veel treinen laten optrekken. Maar niet alle, daarom kan je ook nog zonnepanelen doen om nog extra energie op te wekken. Bij het dak van het treinstation dat wij gaan ontwerpen kan er 600 vierkante meter vrij komen voor zonnepanelen. Een zonnepaneel van 1 vierkante meter wekt ongeveer 120 kwh op. Dus als je 120 x 600 doet krijg je 72.000 kwh. Als je die 2 bij elkaar
optelt kan je totaal 77.467 kwh opwekken, dat is vrij veel. Genoeg dus om het hele station en de treinen van stroom te voorzien. Als extra kan je er ook nog een paar moderne
windmolentjes neerzetten om nog meer stroom op te wekken.
Energieleverend treinstation