kettingsnelweg

27-11-2015
1 keer bekeken 10 reacties

Wij moesten kiezen tussen water, mobiliteit en milieu. Bij de indeling wilden drie mensen water, en drie mensen wilden mobiliteit. Toen hebben wij kop of munt gedaan. Mobiliteit won. Toen wij gingen brainstormen bedachten wij dat we wat wouden doen aan het fileprobleem. In Nederland staan veel te veel files, waardoor mensen niet op tijd bij afspraken of op hun werk kunnen komen. Toen kwam Roos met het idee om iets over een lopende band te maken. Toen bedachten we dat een ketting misschien handig

Locatie

Plaats
EDE

School
Pallas Athene College

Deelnemers

Klas
2vws

Groepsnaam
Het klopt als een bus!

Groepsleden
6 leden uit 2vws

Naam docent
Hammink

Project

Thema
Mobiliteit

Probleemstelling
Wij moesten kiezen tussen water, mobiliteit en milieu. Bij de indeling wilden drie mensen water, en drie mensen wilden mobiliteit. Toen hebben wij kop of munt gedaan. Mobiliteit won. Toen wij gingen brainstormen bedachten wij dat we wat wouden doen aan het fileprobleem. In Nederland staan veel te veel files, waardoor mensen niet op tijd bij afspraken of op hun werk kunnen komen. Toen kwam Roos met het idee om iets over een lopende band te maken. Toen bedachten we dat een ketting misschien handig

Oplossing
Voor deze problemen hebben wij de oplossing van de snelwegketting gemaakt. Zo zien wij dit ongeveer voor ons: De ketting wordt aangedreven door grote tandwielen, die in beweging gezet worden door grote motoren. Deze motoren moeten best veel kracht produceren, om een paar kilometer aan ketting te trekken. De ketting die je in een achtbaan vindt, maar dikker en sterker. Het materiaal van de ketting moet sterk, duurzaam en licht zijn. Voor ons is koolstofvezel type p-100 het beste materiaal. De kracht van de motor wordt overgebracht naar een groot tandwiel. Dat tandwiel geeft de kracht weer door aan een ander tandwiel, dat aan de bovenkant de ketting naar voren laat bewegen en aan de onderkant de ketting terug naar het begin laat lopen, zodat het weer opnieuw auto’s kan vervoeren. De motor is een krachtige elektromotor, die ±10 km aan ketting met auto’s moet voortbewegen. De auto kan hierop aanhaken door een hydrolyse pin naar beneden te drukken. Een hydrolyse pin is een pin die kan worden uitgeschoven door er aan de bovenkant hydrolyse vloeistof in te spuiten. Om van de ketting af te koppelen moet je de hydrolyse pin in te schuiven dat doe je door er aan de onderkant hydrolyse vloeistof in te schuiven. In de bocht heb je 7 verschillende kabels: 1e kabel 2e kabel 3e kabel 4e kabel 5e kabel 130 km/uur 110 km/uur 100 km/uur 90 km/uur 100 km/uur 6e kabel 7e kabel 110 km/uur 130 km/uur Een kabel zoekt altijd de kortste weg, we hebben bedacht dat we hem door holle buizen van HARDOX laten lopen. We hebben dit materiaal gekozen omdat het heel langzaam slijt en het is handig omdat de ketting van hetzelfde materiaal is gemaakt. De buizen draaien met de ketting mee zodat de ketting niet wordt afgeremd, ze staan in een vorm zodat de ketting in een bocht gaat want anders lukt dat niet.

Toegevoegde bestanden

Mobiliteit

Reageren

X (voorheen Twitter)

Op de kaart

Een momentje...

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

henk janssen

16-12-15 om 10:33

hoi mensen
goed over nagedacht en mooi uitgewerkt, ik denk dat het een logisch en haalbaar idee is. ga zo door en verzin vooral meer van deze goede ideeën.

Troptor???

11-12-15 om 14:54

waarom troptor

Naam

11-12-15 om 14:49

Echt een heel goed idee jongens.

Prullebakhoofd [Jochem Blindebach]

11-12-15 om 14:49

echt slecht mannnnnn.

Troptor???

11-12-15 om 14:48

waarom troptor

Bruhhh

11-12-15 om 14:48

Behalve Tobias die is cool ;)

Troptor

11-12-15 om 14:47

ECHT GEWOON KAK

Moekeend

11-12-15 om 14:46

Echt een slecht idee

Kerstboomverlichting

08-12-15 om 13:09

DIT GAAT VEEL ONGELUKKEN OPLEVEREN

anonymous

08-12-15 om 12:57

hoe zit het met invoegen, krijg je dan geen file

Katalys

Postadres 
Postbus 33 
6800 LE Arnhem
Bezoekadres 
Amsterdamseweg 13
6814 CM Arnhem
Contact
E artcadia@arcadis.com
T 026 44 55 146
Routebeschrijving

Partners

 

Facebook

 

 

 
Cookie-instellingen