Wij moesten kiezen tussen water, mobiliteit en milieu. Bij de indeling wilden drie mensen water, en drie mensen wilden mobiliteit. Toen hebben wij kop of munt gedaan. Mobiliteit won. Toen wij gingen brainstormen bedachten wij dat we wat wouden doen aan het fileprobleem. In Nederland staan veel te veel files, waardoor mensen niet op tijd bij afspraken of op hun werk kunnen komen. Toen kwam Roos met het idee om iets over een lopende band te maken. Toen bedachten we dat een ketting misschien handig
Locatie
Plaats
EDE
School
Pallas Athene College
Deelnemers
Klas
2vws
Groepsnaam
Het klopt als een bus!
Groepsleden
6 leden uit 2vws
Naam docent
Hammink
Project
Thema
Mobiliteit
Probleemstelling
Wij moesten kiezen tussen water, mobiliteit en milieu. Bij de indeling wilden drie mensen water, en drie mensen wilden mobiliteit. Toen hebben wij kop of munt gedaan. Mobiliteit won. Toen wij gingen brainstormen bedachten wij dat we wat wouden doen aan het fileprobleem. In Nederland staan veel te veel files, waardoor mensen niet op tijd bij afspraken of op hun werk kunnen komen. Toen kwam Roos met het idee om iets over een lopende band te maken. Toen bedachten we dat een ketting misschien handig
Oplossing
Voor deze problemen hebben wij de oplossing van de snelwegketting gemaakt. Zo zien wij dit ongeveer voor ons:
De ketting wordt aangedreven door grote tandwielen, die in beweging gezet worden door grote motoren. Deze motoren moeten best veel kracht produceren, om een paar kilometer aan ketting te trekken. De ketting die je in een achtbaan vindt, maar dikker en sterker. Het materiaal van de ketting moet sterk, duurzaam en licht zijn. Voor ons is koolstofvezel type p-100 het beste materiaal.
De kracht van de motor wordt overgebracht naar een groot tandwiel. Dat tandwiel geeft de kracht weer door aan een ander tandwiel, dat aan de bovenkant de ketting naar voren laat bewegen en aan de onderkant de ketting terug naar het begin laat lopen, zodat het weer opnieuw auto’s kan vervoeren. De motor is een krachtige elektromotor, die ±10 km aan ketting met auto’s moet voortbewegen. De auto kan hierop aanhaken door een hydrolyse pin naar beneden te drukken. Een hydrolyse pin is een pin die kan worden uitgeschoven door er aan de bovenkant hydrolyse vloeistof in te spuiten. Om van de ketting af te koppelen moet je de hydrolyse pin in te schuiven dat doe je door er aan de onderkant hydrolyse vloeistof in te schuiven.
In de bocht heb je 7 verschillende kabels:
1e kabel 2e kabel 3e kabel 4e kabel 5e kabel
130 km/uur 110 km/uur 100 km/uur 90 km/uur 100 km/uur
6e kabel 7e kabel
110 km/uur 130 km/uur
Een kabel zoekt altijd de kortste weg, we hebben bedacht dat we hem door holle buizen van HARDOX laten lopen. We hebben dit materiaal gekozen omdat het heel langzaam slijt en het is handig omdat de ketting van hetzelfde materiaal is gemaakt. De buizen draaien met de ketting mee zodat de ketting niet wordt afgeremd, ze staan in een vorm zodat de ketting in een bocht gaat want anders lukt dat niet.