Er is te weinig water over de hele wereld. Dit zorgt op in diverse landen voor probleemsituaties.
Locatie
Plaats
Stevensbeek
School
Metameer
Deelnemers
Klas
HV2
Groepsnaam
De zoute zoetjes
Groepsleden
Nikki Dekkers, Daniëlle van der Kinderen, Driek van den Beuken, Willem Striekwold, Lisa Nooijen.
Naam docent
L.Roodhorst, L.Thielen
Project
Thema
Water
Probleemstelling
Er is te weinig water over de hele wereld. Dit zorgt op in diverse landen voor probleemsituaties.
Oplossing
Zout water omzetten naar zoet water.
In zout water zitten zoutmoleculen. Elk zoutmolecuul heeft één atoom natrium en één atoom chloor. Als je zout oplost in water, vallen de zoutmoleculen uit elkaar. Daarbij krijgen natriumatomen een positieve elektrische lading en chlooratomen een negatieve. Als je meer zout in water oplost, gaan er steeds meer geladen atomen in het water zitten. Wel komen er precies evenveel positief als negatief geladen atomen in het water. Daardoor krijgt het water géén lading.
Om stroom op te wekken, laat je zout en zoet water langs elkaar lopen. Tussen het zoute en het zoete water zet je een membraam (een dun plaatje) dat positief geladen natriumatomen of negatief gelaten chlooratomen doorlaat.
Wij hebben iets bedacht waarmee we zout water om kunnen zetten naar zoet water en tegelijkertijd ook stroom mee kunnen opwekken. Met deze stroom kun je allerlei dingen doen zoals bijvoorbeeld het water zuiveren. Hiermee denken wij dat we belangrijke problemen kunnen oplossen. Ons idee kan namelijk in verschillende probleemsituaties in en buiten Nederland worden toegepast. Denk aan water en stroomvoorziening in derde wereldlanden.