Stel je voor dat dagelijks miljoenen voertuigen vastzitten in het verkeer. Motoren lopen, er wordt brandstof verbruikt en ondertussen neemt de CO₂-uitstoot toe. In Nederland is vervoer zelfs verantwoordelijk voor bijna 25 procent van alle broeikasgassen. En terwijl we ons bewust zijn van de opwarming van de aarde, moeten we nu actie ondernemen.
Maar mobiliteit is echter iets niet wat we kunnen missen. Hoe dan wel?
Locatie
Plaats
Vleuten
School
Limus College
Deelnemers
Klas
2C
Groepsnaam
WindUp
Groepsleden
Jack, Israe en Sara
Naam docent
Kim Roosma
Project
Thema
Mobiliteit
Probleemstelling
Stel je voor dat dagelijks miljoenen voertuigen vastzitten in het verkeer. Motoren lopen, er wordt brandstof verbruikt en ondertussen neemt de CO₂-uitstoot toe. In Nederland is vervoer zelfs verantwoordelijk voor bijna 25 procent van alle broeikasgassen. En terwijl we ons bewust zijn van de opwarming van de aarde, moeten we nu actie ondernemen.
Maar mobiliteit is echter iets niet wat we kunnen missen. Hoe dan wel?
Oplossing
Wat is het probleem?
Stel je voor dat dagelijks miljoenen voertuigen vastzitten in het verkeer. Motoren lopen, er wordt brandstof verbruikt en ondertussen neemt de CO₂-uitstoot toe. In Nederland is vervoer zelfs verantwoordelijk voor bijna 25 procent van alle broeikasgassen. En terwijl we ons bewust zijn van de opwarming van de aarde, moeten we nu actie ondernemen.
Mobiliteit is echter iets dat we niet kunnen missen. We moeten naar school, naar ons werk, en om vrienden of familie te bezoeken. De vraag is dus niet of we verplaatsen, maar op welke manier we dit kunnen doen zonder de aarde nog meer te belasten.
Hoe ziet de wereld er zonder het probleem uit?
Maar stel je voor dat deze problemen er niet waren, het vervoer schoon is. Geen vieze lucht meer, geen rook uit auto’s, en de aarde warmt niet verder op. We kunnen overal heen met energie die goed is voor het klimaat. Zo wordt de wereld gezonder, groener en fijner om in te leven.”
Wat is onze oplossing?
Wij hebben als oplossing een wind paneel. Op dit paneel bevinden zich eerdere kleine propellers die in beweging komen bij wind. Deze propellers drijven turbines aan, die met behulp van een generator elektriciteit opwekken.
Een turbine is een draaiend onderdeel dat de kracht van de wind gebruikt om energie te maken.
Deze energie kan door de auto worden gebruikt om te rijden.
We zijn van plan om dit paneel op voertuigen te installeren, zodat ze tijdens het rijden met windkracht kunnen opladen. Dit houdt in dat er minder uitstoot is, minder benzine benodigd is en het milieu schoner wordt. Wind is kosteloos en overal aanwezig — dus waarom zouden we het niet inzetten voor een duurzamere manier van reizen?
Wat hebben we nodig?
Om dit voor elkaar te krijgen, hebben we ondersteuning nodig van experts en organisaties die kennis hebben van groene energie en voertuigtechnologie. Daarnaast hebben we ook investeerders nodig die ons kunnen helpen bij het ontwikkelen en uitproberen van ons allereerste windpaneel.
Waarom zouden we de mogelijkheden van de natuur niet gebruiken om ons te verplaatsen?