Ook in de Grieks-Romeinse Oudheid en Renaissance werd al nagedacht over de ideale stad. Daar kunnen Artcadialeerlingen, als denkers van nu, veel van leren. Daarom schreef docent Christiaan Caspers van het Murmellius Gymnasium een uitgebreide verdieping die ingaat op de theorieën van grote denkers zoals Plato, Aristoteles en keizer Hadrianus. En goed nieuws: deze verdieping is hier te downloaden.
Voor de docent en de leerlingen uit Alkmaar was Artcadia een goede gelegenheid om te kijken naar denkbeelden uit de klassieke oudheid over het thema ‘de ideale stad’. De overeenkomsten tussen het project Artcadia en de klassieke talen bleek groter dan gedacht: er was zelfs zoveel informatie beschikbaar, dat Caspers besloot er een boek over te maken.
Het boek begint met een uitleg over Arcadia. Wat is dit voor plek en hoe werd dit beschreven en geschilderd door de klassieke denkers en geleerden uit de Renaissance? Vervolgens komen allerlei echte en fictieve steden uit de klassieke Oudheid en Renaissance aan bod: Rome en Alexandrië, bijvoorbeeld, maar ook Wolkkoekoekerdam en Atlants. Een van de hoofdstukken gaat over de menselijke maat: het uitgangspunt dat het menselijk lichaam als inspiratie kan dienen voor het ontwerpproces. Daarnaast beschrijft de docent hoe denkers een stad niet alleen qua ontwerp vormgeven, maar ook kijken naar de politieke en sociale inrichting van een stad.
Als je dit boekje toepast in je lessen, maken leerlingen kennis met verschillen in denken over de stad van de toekomst. "Ik denk dat je deze verschillen heel mooi kunt zien, bij Artcadia focussen we nu op mobiliteit en milieu en dat soort thema's. Daar zie je weinig van terug in de teksten uit de Oudheid, dat is iets dat je een Griek of een Romein gewoon niet uit kan leggen. Destijds was juist verdediging van de stad heel belangrijk. Het is voor leerlingen heel nuttig om te zien dat de problemen van nu ook echt problemen van nu zijn. Maar denken over de ideale stad is van alle tijden.”
De docenten op het Murmellius Gymnasium vonden het belangrijk om vakoverstijgend te werk te gaan. Op de school krijgen leerlingen meerdere uren Latijn en Grieks, een deel van deze uren wordt besteed aan de verdieping van Artcadia. Die basis is op de school een inleiding op het project Artcadia. “Dankzij dit boekje zit er een extra inhoudelijke laag in de projecten van leerlingen. Er zit een verbinding tussen hun creatieve, technische project en geschiedenis. Daarnaast zijn ze meer voorbereid voordat ze beginnen, ze weten waar ze mee aan de slag gaan.”
De informatie is zo in hoofdstukken opgedeeld dat niet het hele boek doorgelezen hoeft te worden. “Als je enkele hoofdstukken hebt gelezen, heb je toch in ieder geval vast kennis gemaakt met een of meerdere collega-denkers uit de Oudheid.”
Het boek Et in Arcadia Ego bevat naast enkele vertaalopgaven vooral veel vertaalde teksten en geïllustreerde bronnen. Daardoor is het ook voor niet-gymnasiasten een goed naslagwerk. De PowerPoint met bronnen is hier te downloaden. Een docentenhandleiding is op te vragen via artcadia@arcadis.com.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.