Ada is blij is met hun deelname. “Artcadia laat zien dat ‘out of the box’ denken, of ‘open’ nadenken over probleem en oplossing een noodzakelijk talent aan het worden is in élk beroep.”
Waarom doet het Murmellius Gymnasium graag mee aan Artcadia?
“Het is een leuke uitdaging, waarbij de leerlingen moeten samen werken om tot een probleemstelling en oplossing te komen. Dat betekent ook dat elke leerling wel een paar dingen tegenkomt die voor zijn of haar ontwikkeling erg belangrijk zijn. Het Murmellius heeft verder een vrij klassieke manier van lesgeven, dus deze vakoverschrijdende opdracht laat de leerlingen ook een andere kant ervaren. En in de opdracht zitten vrij veel verschillende mogelijkheden, zoals de vier thema’s, maar ook in de uitwerking zijn er allerlei verschillende talenten nodig. Dus elke leerling kan zichzelf overstijgen en ze leren ook goed van elkaar. Bij ons is daarom bij de beoordeling ook het samenwerken een onderdeel.”
Wat vind jij persoonlijk leuk aan de wedstrijd?
“Het laat zien dat ‘out of the box’ denken, of ‘open’ nadenken over probleem en oplossing een noodzakelijk talent aan het worden is in élk beroep. Ook een klassiek gymnasiast ontdekt zo dat beroepen als architect, planoloog, bioloog, rijksbouwmeester of industrieel ontwerper beroepen zijn die belangrijk en invloedrijk zijn.”
Welk idee vanuit jouw leerlingen vond je het meest ‘out of the box’?
“Elk jaar is er wel een groepje dat zo opvallend is dat je er een voorkeur voor hebt, zelfs als hun idee onmogelijk of nog zeer futuristisch is! Soms is het ook de vorm waarin de maquette gemaakt is, in combinatie met het idee. Toch variëren de ideeën zo sterk, dat ik daar eigenlijk het meest trots op ben. Dit jaar was er bijvoorbeeld een ploegje jongens met een nog niet bestaand, maar uiterst groen brandstof materiaal waarop elk vervoer mogelijk was! En een recycle-tassenmachine, een milieuplein die een groot sociaal aspect in een stadswijk beoogde en natuurlijk het winnende doucheproject die het eigen watergebruik moet terugdringen. Kortom, juist de enorme verschillen vind ik echt geweldig.”
Merk je bij je leerlingen een groter bewustzijn rondom klimaatverandering/milieu dan bij volwassenen?
“Deels. En hopelijk werkt dit project daaraan mee. Leerlingen lijken er vooral in ‘deeltijd’ mee bezig te zijn. Op sommige punten zijn ze erg vasthoudend en precies, maar ze voeren het nog niet door naar een groter geheel. Daarom is Artcadia belangrijk om mensen en beroepen uit verschillende vakgebieden zichtbaar te krijgen, die een gemeenschappelijk belang ook aanwezig maken.”
Meedoen?
Ook meedoen met Artcadia? Inschrijven kan tot en met 8 juli, via onderstaande link. Het project start op school vanaf de eerste dag na de zomervakantie.
Ja, ik doe mee!