Het thema WATER
GO! Middenschool Geraardsbergen - Longru badkamers
Een douche heeft meerdere problemen. Het verbruik is hoog en het reinigen kost veel tijd. Hier hebben leerlingen van Middenschool Geraardsbergen een oplossing voor bedacht. Een douche die weet wanneer je water warm is en dan pas het water laat stromen? De douche van Longru kan het!
Atheneum GO! Geel - Aquastad
De ijskappen smelten en de zeespiegel stijgt. Dit probleem moet worden aangepakt. Leerlingen van Atheneum GO! Geel hebben een futuristische oplossing bedacht. Een stad, die op palen in het water staat mét en enorme koepel. Stormt het? Geen probleem. De stad kan in zijn geheel onder water! Op naar een veilige stad van de toekomst.
Maaslandcollege - Artcadia waterproject v2r 2223
Vervuiling in de zee zorgt voor veel problemen. Door plastic en andere schadelijke stoffen sterven veel dieren. Leerlingen van het Maaslandcollege hebben hier een oplossing voor gevonden. Door een buizensysteem stroomt het vervuilde water door een filter. Dit filter haalt de vervuilende stoffen uit het water. Deze stoffen worden daarna hergebruikt om er bouwmaterialen van te maken. Een schone zee én duurzame bouwmaterialen, dat is wat deze leerlingen willen bereiken.
Het thema GEBOUWEN
Gerrit Rietveld College - Energiezuinig Wonen
Energiezuinig wonen wordt steeds belangrijker. Daarnaast moeten we zuinig zijn met de ruimte die we hebben voor huizen. Hier hebben leerlingen van het Gerrit Rietveld College een idee voor bedacht. Het bouwen van appartementencomplexen waarbij duurzame bouwmaterialen worden gebruikt. Daarnaast willen ze een muur volledig bedekken met planten én hebben ze een plan om meer water te besparen.
’t Hooghe Landt - De Hooghe Stadt
Er is veel CO2 uitstoot en er is niet genoeg energie. Bovendien is er te weinig natuur en leefruimte. Leerlingen van ’t Hooghe Landt hebben hier een oplossing voor. Ze willen meer hoogbouw en elk gebouw is bedekt met planten. Daarnaast zijn er auto’s ingeruild voor treinen, boten en fietsen. Ook willen ze dat alle elektriciteit wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens.
Poort Lyceum - De nieuwe Watertoren
Meer leefruimte creëren. Dat is het doel van deze leerlingen van Poort Lyceum. Door een toren en een koepel in het water te bouwen willen ze meer leefruimte creëren. Ook maken ze gebruik van zonnepanelen en ultrafiltratie om zo deze ruimte ook echt leefbaar maken.
Het thema MILIEU EN RUIMTE
Etty Hillesum Lyceum - Kwelder Broedvogels
Vogels die op kwelders broeden krijgen het door klimaatverandering steeds lastiger. Door het stijgende water moeten ze steeds verder van het water broeden. Hierdoor is het lastiger om voedsel te zoeken. Dit probleem willen leerlingen van het Etty Hillesum Lyceum in Deventer oplossen. Door drijvende broedplaatsen te creëren willen deze leerlingen de vogels een nieuwe en veilige broedplek geven.
Lingecollege - Seperaitor
Afval wat verzameld worden bij gemeentelijke prullenbakken wordt niet gescheiden. Leerlingen van het Lingecollege in Tiel willen dat dit probleem opgelost wordt. Ze hebben een prullenbak bedacht die alle producten kan scheiden. Een QR-code gaat ervoor zorgen dat het afval naar de juiste afvalbak gaat.
Kaj Munk College - Milieuvriendelijke transformerende meubels
We verbruiken veel grondstoffen voor alle meubels die wij hebben. Als we een tafel niet meer mooi vinden doen we deze weg en kopen we een nieuwe. Leerlingen van het Kaj Munk College vinden dat dit moet veranderen. Ze hebben meubels bedacht die kunnen transformeren. Zo kan je van een wieg een kinderbed maken, en van hetzelfde kinderbed een bank. Zo blijf je de meubels je leven lang gebruiken.
Het thema MOBILITEIT
WICO Campus Sint-Jozef Lommel - De autovrije stad
Mobiliteit is en blijft erg belangrijk. Wel zorgt dit voor veel CO2 uitstoot. Leerlingen van WICO Campus Sint-Jozef Lommel hebben een autovrije stad ontworpen. In deze stad zijn magnetische steps het standaard vervoermiddel. Mensen die naar de stad Artcadia komen kunnen hun auto kwijt in een parkeergarage waar hun auto gelijk draadloos oplaadt.
Liemers College Didam - Geothermische energie
Onze CO2 uitstoot van onze infrastructuur moet verminderen. Leerlingen van het Liemers College Didam hebben een plan bedacht hoe dat zou kunnen. De treinen en bussen rijden onder de grond en worden aangedreven door geothermische energie. Met een heel buizensysteem willen deze leerlingen optimaal gebruik maken van deze energie.